El passat dilluns 13 de desembre vam tenir la sort d’escoltar la Júlia Baena, professora del Màster de Biblioteques Escolars i Promoció de la Lectura de la UAB/UB i especialista en públic juvenil i biblioteques escolars. Baena va parlar d’una de les preocupacions més habituals de les famílies en relació a l’aprenentatge dels infants: com aconseguir que llegeixin (més) a casa?
Els llibres i els contes poden ajudar-nos a abordar determinats temes o preocupacions dels infants (per exemple, l’arribada d’un germà o la gestió de les emocions) però, en paraules de Júlia Baena, “no es pot delegar en la literatura infantil el paper d’una bona conversa o d’un bon psicòleg“.
Els infants aprenen a través de l’exemple de les persones del seu entorn i, per tant, que ens vegin llegir és fonamental perquè ells també adoptin aquest hàbit. “No cal que sigui una novel·la, simplement llegir el diari. Si llegim el diari a través del mòbil o la tablet, és important que els nens i les nenes sàpiguen que estem llegint”. És a dir, no és el mateix estar ‘mirant el mòbil’ que estar ‘llegint a través del mòbil o la tablet’.
Tenir en compte altres gèneres més enllà dels contes o les novel·les pot afavorir la motivació dels infants: “els còmics, la poesia o els llibres de coneixements són gèneres aptes també per als més petits”. És una bona idea donar autonomia als infants, és a dir, plantejar-los una selecció de llibres àmplia, variada i de qualitat, i deixar que escullin ells mateixos quin prefereixen llegir.
La lectura no ha de ser una activitat individual o solitària, especialment amb els més petits. Baena ens aconsella que “regalem lectures en veu alta als infants“. I, després de la lectura, és un gran moment per “conversar i aprofundir en allò que hem llegit”.
Us deixem algunes imatges de la xerrada, i l’enllaç al perfil de la Júlia Baena a Twitter.